Fiat-moottoriruisku

Fiat-moottoriruisku

Ensimmäisestä kalustohankinnasta tehtiin päätös 6.4.1928 pidetyssä kokouksessa ja hankittavan kaluston arvioitu hinta oli 88575 markkaa. Kalustohankintoihin Vakuutusyhtiö Pohjola oli lahjoittanut 2000 markkaa, mutta kun rahavarat olivat vähäiset, jouduttiin alusta alkaen turvautumaan Kymin Säästöpankkiin ja pankkilainaan. Myös eri laitokset, liikkeet ja vakuutusyhtiöt tukivat toimintaa eri suuruisin summin.

Suunnitelmissa oli kaiken välttämättömimmän sammutuskaluston hankkiminen. Valitsemisen hoiti asiantuntijana toimiva palopäällikkö Laine. Tilattiin Fiat-moottoriruisku, jonka teho oli n. 800 litraa vettä minuutissa. Lisäksi tilattiin muu tarpeellinen kalusto, mutta vaikein oli vielä jäljellä: piti saada rahaa, millä kaikki nämä maksaa. Asiaa pohdittiin ja päädyttiin siihen, että ne jotka palokunnasta ja sen toiminnasta hyötyvät, saavat maksaa perustamiskustannukset.

Toukokuussa vuonna 1928 tuli ajankohtaiseksi auton hankinta palokunnalle. Oli herännyt keskustelu siitä, että oli miehistö ja kalusto, mutta puuttui se, millä nämä saataisiin nopeasti palopaikalle: paloauto. Palokunnalle hankittiin uusi Chevrolet-merkkisen kuorma-auton alusta, joka rakennettiin itse oikeaksi paloautoksi. Auto hankittiin lainarahalla, ja siihen kului noin 30000 markkaa. Lainan takasivat muutamat palokuntaan kuuluvat omaisuuden omistajat.

Kymin VPK päätyi palokalustoa hankkiessaan vuonna 1928 Kotkan silloisen palopäällikkö Laineen suosittelemana kuvassa olevaan Fiat-moottoriruiskuun. Fiat palveli ansiokkaasti Kymin VPK:n ainoana pumppuna kymmenen vuotta. Vuonna 1938 saatiin toiseksi Jehu-merkkinen kannettava moottoriruisku, jonka teho oli 800 litraa minuutissa. Mainittakoon vielä, että Fiat oli kaiken muun hyvän lisäksi myös edustavan näköinen. Sen ”konepellit” olivat messinkiä ja pinta kiiltävä.